Miten rakennat huippusuorituksen kilpailuun?

Alla on yksi luku kohta ilmestyvästä kilpaurheilijan oppaasta. Kyseinen opas on suunnattu kaikille urheilijoille, jotka haluavat parantaa tuloksentekokykyään erityisesti kilpailuissa. Koko oppaan voit tilata ladata itsellesi ilmaiseksi tästä ja se toimitetaan sähköpostiisi automaattisesti heti sen ilmestyttyä nyt heti. (Toim huom: Opas on valmis, joten ei odottelua!)

Tämä luku kertoo urheilijalle tyypillisestä tavasta saavuttaa huippusuoritus kilpailuissa. Siinä on kuitenkin ongelmansa.

Tunnistatko itsesi?

 


Miten rakennat huippusuorituksen kilpailuun?

Käyn aluksi läpi yhden tyypillisen ajatusmallin, joka saattaa estää tai vaikeuttaa huippusuorituksen syntymisen urheilijalla. Tässä mallissa on kyse toimimattomista tausta- ja ennakkoehdoista ja säännöistä, jotka urheilija on itse asettanut – usein tietämättään tai ajattelemattomuuttaan.

Tyypillinen malli huippusuorituksesta

Eräs urheilija totesi kerran masentuneena: “Harjoituksissa tulosta syntyy. Ja joskus kun on kilpailupäivänä hyvä keli ja muutenkin tuntuu, että on hyvä päivä, niin kun saan onnistumisen heti kilpailun alkuun, voi siitä alkaa rakentua hyvä kierre ja entistä parempi tulos. Harmi, ettei sitä tule vain useammin. Tänäänkään en saanut suoritusta jostain syystä kulkemaan!

Kuulostaako tutulta, tai tuntuuko loogiselta?

Tämä on se tyypillinen tapa ajatella huippusuoritusta; oikea fiilis tuloksentekoon syntyy vähitellen, kunhan tietyt elementit ovat kohdallaan.  Tärkeimpinä elementteinä on ensinnäkin suotuisat “olosuhteet” ja ennakkoasetelmat (”hyvä päivä”, sopiva ilma, kellonaika, hyvä fiilis, sopiva vastustaja…), sekä  suorituskyvyn kasvaminen vaiheittain kilpailun edetessä ja onnistumisten myötä. Kuva 1 havainnollistaa yhden tälläisen tyypillisen tavan, jolla urheilija voi mieltää huippusuorituksen saavuttamisen.

Tyypillinen malli huippusuorituksen syntymiselle

Kuva 1: Tyypillinen malli huippusuorituksen syntymiselle

 

Mutta onko tässä mallissa vikaa? Eikö juuri tällä tavalla parhaat tulokset synny? 

Varmasti tälläkin mallilla voi saada tuloksia, mutta tämä ei suinkaan ole ainoa tapa saavuttaa huippusuoritus. Itse asiassa, pelkästään tähän tapaan nojautumalla urheilija saattaa asettaa itselleen myös ansan.

Joustamattomuus huippusuorituksen esteenä

Ensimmäiseksi kiinnitetään huomiota huippusuorituksen syntykohtaan.

Mallin mukaan huippusuoritus ei tule heti kilpailun alussa, vaan vasta myöhemmin kilpailun jo alettua. Urheilijan tuloksentekokyky kasvaa vaiheittain paremmaksi kilpailun edetessä, kun onnistumisia saa alle. Olet ehkä joskus kokenut tilanteen, että pääsit juuri vasta oikeaan fiilikseen kilpailun lopussa.

Eikö huippusuorituksen viivästyminen anna kohtuutonta etumatkaa vastustajalle? Kilpailu on käynnissä, mutta urheilija ei heti esitä parastaan.

Tämä vaikuttaa erityisen negatiivisesti kaikissa kaksinpeleissä, kamppailulajeissa, golfissa tai kilpailuissa, jossa on vain yksi suoritus, kuten vaikka 100 m pikajuoksu.

Mitä jos huippusuoritusolo olisi välittömästi heti kilpailun alussa?

Mahdotonta”, saatat ajatella. Mutta jos se ei olisi mahdotonta, niin totta kai haluaisit niin, vai mitä?

Varsinaisen ongelmakimpun kuitenkin synnyttää tämän mallin asettamat rajoitukset. Urheilijan tyypillisella tavalla mielletty malli huippusuorituksen synnystä sisältää ennakkoehtoja huippusuoritukselle.

Mitä ennakkoehdot tarkoittavat?

Ennakkoehdot ovat mentaalisia ”sääntöjä”, joita urheilija pitää totena, ja jotka täytyy toteutua, jotta huippusuoritus voisi syntyä. Rajoituksia. Ja joskus nämä säännöt voivat olla todella rajoittavia – ainakaan ne eivät helpota huippusuoritukseen pääsemistä. Tyypillinen esimerkki ennakkoehdosta voisi olla esimerkiksi kilpailun ajankohta; urheilija ajattelee kykenevänsä parhaaseensa ainoastaan iltakilpailuissa.

Kyse ei tietenkään ole siitä, mikä faktuaalisesti olisi kaikista paras olosuhde. Vastatuuli vaatii oikeasti pikajuoksijalta enemmän voimaa. Kyse on siitä, miten urheilija ajattelee olosuhteista suhteessa huippusuoritukseensa. Nämä rajoittavat ennakkoehdot, olkoon kuinka faktapohjalta tahansa rakennetut, vaikuttavat urheilijan mielentilaan suoritusta tehdessä.

Kun katsomme tarkemmin ja puramme urheilijan alussa antamat kommentit osiin, huomaamme ainakin seuraavat ennakkoehdot huippusuoritukselle:

  • Ensinnäkin täytyy olla ”hyvä päivä”
  • Urheilijaa täytyy onnistaa ja hänen täytyy saada hyvä suoritus alle, niin siitä seuraa hyvä fiilis
  • Jos urheilija on saanut hyvän fiiliksen hyvän suorituksen kautta, niin tämän jälkeen urheilija voi saada paremman tuloksen, josta voi ponnistaa varsinaiseen huippusuoritukseen.
  • ”Hyvä päivä” saattaa pitää sisällään ehtoja vaikkapa
    • ilman lämpötilasta ja säästä,
    • yleisöstä,
    • muiden kilpailijoiden toiminnasta,
    • järjestäjien toiminnasta,
    • tietystä “fiiliksestä”
  • Lisäksi itse kilpailussa onnistumisen täytyy olla juuri tietynlaista eli täyttää tietyt kriteerit, jotta se antaa hyvän fiiliksen.

Joku voisi todeta, että onpa suuri määrä rajoituksia ja ennakkoehtoja!

Usein urheilija on tehnyt nämä rajoitukset osin tiedostamattaan – ja joskus urheilija tai valmentaja  ymmärtämättömyyttään syystä tai toisesta jopa lisää niitä.

Ansa tulee nimenomaan siitä, että urheilija miettii liikaa optimaalisia ennakkoehtoja ja olosuhteita parantaakseen omaa suoritustaan. Ja paradoksaalisesti juuri täten tulee rajoittaneeksi omaa huippusuoritustaan. Et kai sinä tee turhaan niin?

Kun urheilija käyttää paljon ennakkoehtoja ja sääntöjä sisältävää ajatustapaa  – eli kilpailuissa voi onnistua vain tietyin ennakkoehdoin ja se vaatii suorituksen parantumista vaiheittain  –  en lainkaan ihmettele, jos niitä hyviä päiviä ei kovin usein tule.

Jos koit pienen piston sydämessäsi äskeistä luettuasi, minulla on sinulle erityisen hyviä uutisia: Kaikkien urheilijoiden on mahdollista kontrolloida tunteitaan, säädellä niitä itse ja tietyissä tilanteissa tehdä jopa joistain “automaattisista” kilpailun aikana tulevista negatiivisista reaktioista positiivisempia.

Seuraavassa luvussa kerron paremman tavan ajatella huippusuoritusta, sekä keinot, kuinka sinä voit kilpaurheilijana lähteä rakentamaan itsellesi entistä toimivampaa mallia. Suhtautumisesi huippusuoritukseen muuttuu, ja otat sattumalta ja onnelta ohjat itsellesi.


Tämä oli näyteluku kilpaurheilijan oppaasta, joka ilmestyy piakkoin. Saat oppaan automaattisesti sähköpostiisi heti sen ilmestyttyä, kun tilaat sen klikkaamalla kuvaa ja kerrot osoitteen, johon sen voin lähettää.

 

Panu Kuhlberg
 

Panu on urheilijoiden mentaalivalmentaja, sekä Light On Gravityn ja Huippusuoritus.fi:n perustaja. Panu valmentaa urheilijoita ja yrityksiä ajattelemaan entistä paremmalla tavalla. Panulla on kilpaurheilutausta ja muun muassa Euroopan mestaruus amerikkalaisessa jalkapallossa. Panu on myös pelannut Italian Golden Leaguessa.Yritykset arvostavat myös Panun kansainvälistä johtamiskokemusta työelämässä. Panu kouluttaa ja luennoi yrityksissä ja muissa organisaatioissa, kuten yliopistoissa.

>