Muista nämä, niin kisasuoritus sujuu!

Henkinen valmistautuminen kisoihin on oleellinen osa menestyvän urheilijan taitoja.

Ensimmäinen ohje urheilijalle on se, että tiedä mitä haluat.
Mieli menee sinne, mihin se on tottunut menemään. Eli kuten tekniikkaharjoituksissakin, oikeat ja toimivat ajatukset ovat treenin tavoite.

Kun urheilija ajattelee mitä hän kisassa haluaa, niin oleellista on tietää mitä tarkalleen kannattaa silloin miettiä. En nimittäin tarkoita kisatulosta tai sijoitusta. Välillä myös jännitys, epäonnistumisen pelko tai yliyrittäminen - tai jokin muu huono fiilis - saattaa heittää ajatukset epäoleellisiin asioihin.

Sen sijaan, on huomattavasti tärkeämpää tietää miten toimit silloin, kun yllät kovaan suoritukseen.

Mitä tämä voisi tarkoittaa käytännössä? Tässä helppo ja tehokas esimerkkiharjoitus.

1. Urheilijalle usein hyödyllisiä fiiliksiä suorituksen aikana voivat olla esimerkiksi nämä:


  • Rentous
  • Nauttiminen
  • Itseluottamus
  • Vapautunut
  • Helppous
  • Periksiantamattomuus

Millainen fiilis on sinulle juuri se oikea fiilis, jolla saat itsestäsi parhaan irti? Kun olet tunnistanut sen/ne, siirry seuraavaan kohtaan.


2. Kuvittele nyt seuraavanlainen tilanne.

Kisa on alkamassa. Näet tilanteen ja itsesi kuin televisiosta tai ruudulta, kun kameramies kuvaa sinun toimintaasi kisoissa.

Urheilijalla, jota katsot, on juuri se oikea fiilis, jota kohdassa 1 mietit. Seuraa nyt miten hän toimii, kun hänellä on tämä hyvä fiilis:

  • Miten hän silloin juttelee muille kisaajille ennen kisaa? 
  • Hymyileekö hän?
  • Miten se hyvä fiilis näkyy hänen käytöksessä? Mitä hän silloin tekee? Mitä hän ei tee?
  • Miten hän kävelee, millaiset eleet hänellä on? 
  • Miten hän lämmittelee?
  • Miten hän ottaa kontaktia muihin?
  • Millainen ryhti hänellä on? 
  • Miten hän hengittää, mihin hän katsoo ja kiinnittää huomion?
  • Millaisella äänellä hän itse ajattelee?

3. Nämä käytökset, joita äsken mietit ovat tärkeä osa sitä suoritusta, jonka haluat tehdä. Haluat toimia juuri tällä tavalla.

Nyt heti jo seuraavassa kisassasi kävele, puhu, elehdi ja toimi juuri tällä tavalla, kuin äsken näit. Jos urheilija jutteli ja naureskeli muiden kanssa, tee näin jo heti suoraavissa kisoissa. Jos hän oli rauhallinen, käyttäydy juuri samalla rauhallisella tavalla. Puhu yhtä hitaasti tai nopeasti. Samanlaisella äänellä, samalla voimakkuudella. 

Matki tätä toimintaa parhaan kykysi mukaan, niin huomaat, että mielesi tulee heti perässä. Tämä toimintasi nimittäin on 100% omassa hallinnassasi. Se ei riipu muista kisaajista, eikä olosuhteista. Ja juuri se tekee tästä niin voimakkaan harjoituksen. 

Mitä useammin tätä mietit, sitä varmemmin sinulla on kisan alettua juuri tämä oikea fiilis. Hienoa, eikö totta? Ja jos jotain haluat miettiä ennen kisaa, niin mieti juuri tällaista suoritusta ja omaa käytöstäsi.

Mikäli et ole vielä tutustunut verkkokurssiini ja haluat tarkemmin oppia, miten voit päästä eroon huonoista ajatuksista ja fiiliksistä kisoissa, niin kurssin tehokas Tunnetreeni-menetelmä auttaa. 

Verkkokurssin menetelmä pyyhkii pois ja siivoaa huonot ajatukset, kuten jännityksen, epäonnistumisen pelon, yliyrittämisen, itseluottamuksen puutteen pois. Se nostaa sinut sille tasolle, joka on ollut ajatuksissasi jo pitkään.

Huonot fiilikset ovat yksi merkittävimmistä syistä sille, ettei urheilija saa kaikkea irti kisoissa. Käy katsomassa mitä kaikkea kurssilla opit, koska tämä koskee kaikkia urheilijoita, riippumatta millä tasolla he urheilivatkaan.

https://huippusuoritus.fi/eroon-jarruista-verkkokurssi/

Urheilijan menestys on kiinni hänen kyvystään hallita tunteitaan.

Tsemppiä kisoihin!

Panu Kuhlberg
 

Panu on urheilijoiden mentaalivalmentaja, sekä Light On Gravityn ja Huippusuoritus.fi:n perustaja. Panu valmentaa urheilijoita ja yrityksiä ajattelemaan entistä paremmalla tavalla. Panulla on kilpaurheilutausta ja muun muassa Euroopan mestaruus amerikkalaisessa jalkapallossa. Panu on myös pelannut Italian Golden Leaguessa. Yritykset arvostavat myös Panun kansainvälistä johtamiskokemusta työelämässä. Panu kouluttaa ja luennoi yrityksissä ja muissa organisaatioissa, kuten yliopistoissa.

>