Huippusuoritus.fi

Current Progress
Current Progress
Current Progress
SARJAN ETENEMINEN

Mikä erottaa kisoissa menestyjät muista urheilijoista?

Vinkki: Useinkaan vastaus ei ole "parempi kunto".

Riku

Kimmo

Riku sijoittui kumparelaskukisoissa jatkuvasti hyvin. 


Sijoitukset olivat usein parempia kuin hänen seurakaverinsa Kimmon sijoitukset. Riku onnistui kisoissa pääsääntöisesti hyvin, ja hän nautti kisaamisesta. Kimmoa taas harmitti kisatulokset, sillä treeneissä molemmat harjoittelivat lähes tasavertaisesti.


Usein kisoissa Kimmo koki tilanteen epäreiluksi. Hänellä oli tosi paljon huonoa onnea! "Ei mennyt taaskaan hyvin, vaan pieni virhe jätti palkintosijojen ulkopuolelle. Epäreilua. Muut menestyy, vaikka minä se sentään treenaan koviten. Ja Riku vaan pääsi taas helpommalla, kun se yksi hyppy sattui menemään putkeen."


Vielä enemmän häntä ihmetytti, ettei saanut itse kunnon kisalaskuja tehdyksi. Sitä hyvää  ja rentoa fiilistä, jolla hän laski harjoituksissa, ei löytynyt kisoissa. Laskeminen oli jotenkin jäykkää. Lisäksi usein jännityksestä johtuen tuli laskussa jotain häikkää, joka vei keskittymisen pois. Ja ne virheet pitivät Kimmon varuillaan. Pariin otteeseen kisa on keskeytynyt myös varsin harmillisesti turhiin virheisiin. 


"Nyt pitää ottaa vaan tarkasti!"  Kimmo ajatteli. "Älä vaan teen virheitä, ja varo niitä pahoja kumpuja."


Seuraavassa kisassa varsinainen laskufiilis jäi kuitenkin uupumaan. Aikaisemmin kisoissa oli lämmittelyn aikana kaikki tuntunut yleensä vielä hyvältä, mutta nyt jännitys oli tullut pilaamaan kisat suorituksen aikana. Ja nyt jännitys oli iskenyt päälle jo ennen kisoja. Suoritukset ovat menneet vaan entistäkin huonommin.


"Mulla on paska säkä. Tää on epäreilua. Treenaan kuitenkin tosi kovaa!"


Kimmoa ottaa päähän, sillä harjoituksissa edelleen tulee useinkin hyviä suorituksia. Kisoissa tulokset ovat kuitenkin heikonlaiset. Hän häviää kisoissa seurakaverilleen Rikulle. Kimmon koko ura, tai ainakin kausi, uhkaa mennä pahasti pieleen ja motivaatiokin alkaa olla kadoksissa. 


Riku taas laskee hyvällä fiiliksellä. Kisat sujuvat. Ehkä kaikista hienointa on se, että hän kisaaminen tuntuu omalta ja hänestä tuntuu siltä, että kova työ harjoituksissa tuottaa tuloksia. Se motivoi entisestään! 


Kimmo on pohtinut jännittämistä ja tekemiään virheitä kisoissa.

"Kunpa ei jännittäisi...ja täytyy vaan varoa virheitä", hän pohti.

Yhteenveto kaverusten tilanteesta

Kimmon tilanne

  • Kisastressi ja jännitys haittaavat valmistautumista ja kisaamista
  • Kisojen tulokset eivät vastaa suorituskykyä, vaan potentiaali jää käyttämättä
  • Ryhtyy tekemään kovaa tulosta vasta kun mahdollisuudet kisassa ovat jo menneet
  • Kisassa epäröi ja jarruttelee
  • Kun kisa alkaa, suoritus muuttuu varmisteluksi ja virheiden välttelyksi
  • On luonut tarkat säännöt, joiden mukaan valmistautuu. Menettää uskonsa mahdollisuuksiinsa, mikäli ei pääse toteuttamaan sääntöjään tarkasti ennen kisaa

Kimmolla huonot tunteet hallitsevat kisasuoritusta. Suoritus jää vajaaksi kykyihin nähden. Kimmolla on jalka "jarrulla". 

Rikun tilanne

  • Saa itsestään kaiken irti kisoissa
  • Vastustajan onnistuminen ja psyykkaus, tuomarin väärät tuomiot, yleisö, kylmä sää, sade ja muut ulkoiset asiat eivät lannista, eivätkä haittaa suoritusta, vaan antavat lisäpanosta
  • On heti kisan alussa juuri oikeassa mielentilassa, ns. Huippusuoritusolossa (esimerkiksi luottavainen, rento, ...) 
  • Jännitys antaa lisäpotkua kisaamiseen
  • Uskoo ja luottaa itseensä tietäen, että tänään ottaa kaiken irti mitä on kovalla treenillä hankkinut
  • Hymyilee - ja silti vastustajat pitävät häntä todella vaarallisena kisaajana

Rikulla on kisoissa huippusuoritusolo ja hän menestyy kisoissa. Riku painaa kisoissa vaan lisää "kaasua".

Kimmon tapa kisailla vie urheilijan uran lopulta sivuraiteelle. 


Sponsorit eivät kiinostu. 

Menestys jää saamatta. 


Jalka jarrulla kisaaminen tuottaa lisää epäonnea ja turhaa työtä. 


"

Suurin este parempiin kisasuorituksiin on se, että urheilijat eivät ole tienneet, että perinteisen harjoittelun lisäksi myös kilpailutaitoja tulee harjoittaa, ja että niitä voi parantaa. Ei kannata jättää hyviä tuloksia vain harjoituksiin. Hyvät kilpailutaidot auttavat sinua saamaan itsestäsi parhaan irti kisoissa. Mitä tiukempi paikka, sitä parempi suoritus. 


Panu Kuhlberg  Huippusuoritusvalmentaja

Oletko kokeillut jo näitä keinoja jarrujen poistoon, mutta huomannut että ne eivät toimi? 

Usein urheilija yrittää  ratkaista ongelman itse keittiö-psykologin keinoin.

Kimmokin teki näin:

  • Keskittyi siihen, ettei kisalaskuissa tulisi virheitä 
  • Tsemppasi vaan kovempaa!
  • Kiinnitti huomiota, että valmistautuminen menisi aina samalla tavalla, jotta kisarutiini syntyisi
  • Sääti ravintoaan kisoissa grammojen tarkkuudella, jotta suorituskyky olisi optimaalinen
  • Pakotti itsensä laskemaan kovaa jännittävistäkin paikoista
  • Treenasi entistä kovempaa ennen kisoja
  • Pohti menneisyyttään ja yritti ymmärtää miksi häntä jännittää, mistä jännitys on syntynyt. Hän yritti ymmärtämällä muuttaa tilannettaan

Mutta mikään näistä ei toimi! Kisatulokset eivät parane ja jännitys vaan lisääntyy. Mutta eikö nämä ole juuri niitä asioita, joita pitää tehdä?


"Maalaisjärjellä" tehdyt toimet eivät yleensä tilannetta muuta.

Tarvitset kisataitojen täsmäharjoittelua.


Hyvät kisataidot estävät jarrun painamisen kisoissa. Kisataidot on ajattelua ja toimintaa, joka optimoi suorituskyvyn.



Hyvät kisataidot poistavat Kimmon ongelmat. Kun urheilija tietää miten vaikuttaa olotilaansa ja ajatteluunsa,  suorituskyky nousee.


Oletko ajatellut, että harjoituksissa tehdyssä (kisa)suoritus ja varsinainen kilpasuoritus ovat käytännössä identtisiä? Ainoa ero tietysti on a) ympäristö ja muut kilpailijat b) palkinnot, tulokset ja niiden merkitys.... Näillä saattaa olla isoja vaikutuksia. Mutta teet suorituksen silti samoilla välineillä kuin harjoituksissakin. Samanlaisilla mailoilla, tossuilla, paidoilla. Laji pysyy samana, jota olet harjoitellut. Sama tekniikka.


Ainoa muutos harjoituksen ja kilpailun välillä on oikeasti sinun ajattelusi. Ajattelusi ympäristöstäsi, tuloksistasi, itsestäsi.


Miten TÄSTÄ eteenpäin?


Kun hallitset tunteitasi, pääset urheilijana pitkälle. Nämä ovat osa kisataitoja. Kisataidoista nopein tapa parantaa suoritusta kisoissa on fiilisten hallitseminen. Ensimmäinen teesi onkin tämä:


Teesi 1: Urheilijan menestys kilpailussa riippuu hänen kyvystään hallita tunteitaan.

 Huippusuoritusoppaassani on vinkkejä miten vaikutat nopeasti ja tehokkaasti fiilikseen ja ajatteluun.


Fiilisten hallinnassa on kuitenkin kaksi eri asiaa. Kasvatetaanko hyviä tunteita ja ajatuksia, vai poistetaanko huonoja ajatuksia? Eli lisää kaasua vai vähemmän jarrua? Nämä menetelmät kuulostavat samalta, mutta niissä on ero. 


Tässä esimerkki:

Jos kisaaminen sujuu jo nyt hyvin, voi opetella painamaan lisää kaasua. Rikun tilanne on hyvä, ja hänen lähtökohdastaan voisimme lähteä parantaa entisestään ajatusmallejaOpetella kisataitoja, jotka voimistaisivat hyvän suorituskyvyn isoimmissakin kisoissa. Tämä nostaisi suoritustasoa entisestään.


Mutta kaasun painaminen on helppoa, kun menee hyvin.


Monet kyllä tietävät, että jännittäminen tai epäonnistumisen pelko ei kannata.

Pitäisi ajatella positiivisesti, kuten Riku. 

Mutta mitä jos jarru on pohjassa, kuten Kimmolla?


Silloin on syytä ensi poistaa jarru - ja vasta sitten painaa kaasua.

Eli ensin poistaa jännitys, ja vasta sitten lisätä hyviä ajatusmalleja. Muuten valmennuksesta ei ole niin paljon hyötyä.


Seuraavassa artikkelissa pääset lukemaan millaisella menetelmällä jarruja voi poistaa. Saat sen sähköpostiisi pian!


Tsemppiä! 👌🏻💪🔥


T: Panu

Huippusuoritusvalmentaja


ps. Jätä kommentti alle!

Toimitusehdot   |      |   Tietosuojaseloste   |   Yhteystiedot

Add Icon
>