Huippusuoritus.fi

Current Progress
Current Progress
Current Progress
sarjan eteneminen

Näin kisataitoja voi treenata, poistaa huonoja fiiliksiä ja parantaa suoritusta

Vinkkinä ei ole "harjoittele vain enemmän lajitreeniä".

⁉️

Kimmo

Kimmon tilanne kisoissa oli menestymisen kannalta varsin heikko.

Jännitti.

Itseluottamus oli heikentynyt.

Pelkäsi epäonnistumista.

Teki mieli luovuttaa kesken kisan.


Totaaliset henkiset jarrut olivat päällä - mitä ne ikinä olivatkaan! "Varsinaisia haittaohjelmia pään sisällä, viruksia!" Kimmo ajatteli.


Jotain täytyy tehdä, koska eihän urheilu pitänyt tällaista olla. Mutta mitä?


Kimmo oli yrittänyt jo itse päästä eroon näistä epäonnisista kisoista ja purrut hammasta.

  • Hän oli lukenut kirjasta, että rentoutuminen olisi hyvästä, mutta hän ei ymmärtänyt miten pelkkä hengittäminen tekisi hänestä paremman kisalaskijan. 
  • Hän oli katsellut Instagrammin aforismejä, joissa kehotettiin kehittämään kiitollisuutta.
  • Hän  oli myös kuunnellut monia muita vanhoja laskuttelu-staroja ja pyytänyt heiltä vinkkiä. Mutta kaikkien vinkit olivat  erilaisia, ja usein keskenään ristiriitaisia.
  • Hän oli kuullut usein muiden sanovan "Älä turhaan niitä pohdi, laske vaan. Kyllä se siitä!" Tai "Tällaista tämä kisaaminen nyt vaan on, kaikkia jännittää. Älä välitä!"

Mistään ei ollut apua. Kimmo oli jo miettinyt, että hän ilmeisesti ei vaan ole kovin hyvä lajissaan... Mikä muu selittäisi huonot kisatulokset? Hän jopa pohti lopettamista.


Mistä tämä kaikki oikein johtuu?


miksi huonot kisafiilikset vaivaavat?


5 + 1 

YLEISINTÄ SYYTÄ

  • 1. Negatiivinen mielikuvaharjoittelu
    Kun tulevista kisoista näkee etukäteen mielessään kuvia, joissa itse epäonnistuu, niin urheilija harjoittelee itse asiassa epäonnistumista
  • 2. Virheiden jatkuva muisteleminen
    Virheistä oppii, mutta aikaisempien epäonnistumisten liiallinen pyörittely päässä voi tuottaa isoja ongelmia 
  • 3. Ei tarkkaa tietoA tavoiteltavasta kisafiiliksestä
    Jos et tiedä millaista kisafiilistä olet tavoittelemassa, et voi tietää miten sinun kuuluisi toimia/ajatella
  • 4.  Sisäinen suojelu
    Mielesi pyrkii suojelemaan sinua ja toimii hyväksesi. Joskus keinot ovat kuin suoraan leikkikoulusta.
  • 5. Harjoitusten aloittaminen vasta sitten, kun huono fiilis on jo päällä
    Paras tapa liennyttää huonoja kisafiiliksiä on estää ne jo mahdollisimman hyvin etukäteen, koska se on tehokkaampaa


Kun lähdet kehittämään kisataitojasi ja parantamaan näitä taitoja, muuttuu kisaaminen aivan eri peliksi!


Tässä oli 5 kohtaa. Mikä oli +1?

Kaikista yleisin syy?


Oli kyse liiallisesta jännityksestä, itseluottamuksen puutteesta, virheiden välttelystä,  luovuttamisesta, tai muuten vaan alisuorittamisesta, yksi syy löytyy lähes aina.

Yleisin syy:


Urheilija ei ole saanut opetusta kisataitoihin.


Hänelle ei ole opetettu miten yllä mainittuja yleisimpiä syitä huonoille fiiliksille hoidetaan.


Jos ei saa opetusta, niin miten kukaan voisikaan osata! Kaikkiin näihin pulmiin on työkaluja, joilla parantaa tilannetta.

Urheilijoiden mentaalivalmentaja, Panu Kuhlberg

Panu on urheilijoiden mentaalivalmentaja, sekä Huippusuoritus.fi:n perustaja. Panu valmentaa urheilijoita ja yrityksiä ajattelemaan entistä paremmalla tavalla. Hänen valmennuksiinsa on osallistunut useita arvokisamitalisteja eri lajeista. Panulla on kilpaurheilutausta ja muun muassa Euroopan mestaruus amerikkalaisessa jalkapallossa. Panu on myös pelannut Italian Golden Leaguessa. Yritykset arvostavat myös Panun kansainvälistä johtamiskokemusta työelämässä. Panu kouluttaa ja luennoi yrityksissä ja muissa organisaatioissa, kuten yliopistoissa.

Panun viisi vinkkiä, kun lähdet kehittämään kisataitojasi ja nostamaan jalkaa jarrulta!

1

Harjoittele hyvässä mielentilassa

Harjoitukset toimivat  parhaiten, kun olet rennossa fiiliksessä. Aivosi toimivat paremmin ja olet silloin oikeasti fiksumpi. Pystyt parempiin päätöksiin. Tämä pätee myös kisoissa. Sama myös käänteisesti: huonossa mielentilassa aivot eivät toimi hyvin, ja se saattaa aiheuttaa hölmöjä tekoja.

2

Harjoittele erityisesti etukäteen, eli silloin, kun tilanne "ei ole päällä"

Etukäteen hoidetut ongelmat ovat parhaita, koska niistä ei tule ongelmia lainkaan.

3

Pidä kirkkaana mielessä mitä olet tavoittelemassa 

Vääränlaiset ajatukset laskevat suoritustasoa. Pidä valtaosa ajatuksista siinä mitä haluat , ei siinä mitä et halua tehdä tai kokea.

4

Kun teet mielikuvaharjoituksia, pyydä kaveria tai valmentajaa lukemaan ohjeet sinulle  

Urheilijana tiedät, että vain tehty harjoitus kehittää. Mielikuvaharjoitusten pelkkä lukeminen tai "ymmärtäminen" ei ole niiden tekemistä. Sillä ei ole vaikutusta. Valitettavasti. Tekeminen vaatii aktiivista ajattelua ohjeiden mukaan. Tehkää kavereiden kanssa yhdessä siten, että joku lukee ohjeet, niin voit itse keskittyä niiden mukaan toimimiseen!

5

Kisafiiliksellä välitön ja suuri vaikutus suorituskykyyn - keskity sen parantamiseen ensin!

"Urheilijan menestys on kiinni hänen kyvystään hallita tunteitaan." Kun olo on itsevarma ja rento, niin suorituskin on huippuluokkaa.



Mihin perustuu kisataitojen parantaminen?

Kognitiivinen kolmio


Kisataidoiltaan pätevä urheilija osaa luoda ja hallita fiiliksiään kisassa.  Hän on sitä erityisesti jo harjoitellut etukäteen.


Avainroolissa on ymmärtää mistä fiilikset ylipäänsä syntyvät. Mikä ne alunperin tuottaa? 


Kuvassa oleva kognitiivinen kolmio kertoo , että tunteisiin vaikuttaa sekä ajatukset että toiminta.


Näitä molempia muokkaamalla myös tunteet muuttuvat. 


Kognitiivinen kolmio

MIksi kisafiilisten hallinta on niin tärkeää?


Kun piirretään ylläoleva kognitiivinen kolmio auki, huomataan miksi tunteiden hallitseminen on urheilijalle niin tärkeää.


Ajattelutapasi ja toimintasi ovat hyvin pitkälle sinun omissa käsissäsi. Pystyt päättämään niistä itse. 


Riippumatta kilpailijoista.

Riippumatta yleisöstä.

Riippumatta säästä.


Oikea fiilis, huippusuoritusolo, siivittää huippusuoritukseen.


Tästä syystä tunteiden hallinta on jokaiselle urheilijalle yksi tärkeimmistä kisataidoista, joita hänen tulee opetella.


Tunteiden vaikutus

Muista poistaa / pienentää jarrut (eli huonot fiilikset) ennen kaasun (hyvien fiilisten ja ajatusten) painamista!


Huonot fiilikset helposti saattavat estää rationaalisen ja toimivan ajattelun. Tälle on täysin fysiologinen tausta. Joskus urheilija saattaa toimia täysin päättömästi, kun pelko tai jännitys kalvaa liikaa. Ehkä olet itse kokenut joskus saman? Tästä syystä opettele poistamaan huonot fiilikset aina ensin! Kun tämä on tehty, niin hyvien fiilisten tuominen on huomattavasti helpompaa!

Mikä oli Kimmon käännekohta?

💥💡❗️

Kimmo

Kimmo ei halua jatkaa samalla tavalla. Jotain on tehtävä.


Hänen päähänsä nousi eräs ajatus. Tämä ajatus on tutkitusti erittäin pahoista ongelmista yksin selvinneiden ajatus.


"Nyt tämä saa riittää!"


Kyllä. Kimmo päätti, että nyt tämä ei enää käy päinsä. 


Tämä toteamus oli lyhyt, yksinkertainen, mutta niin voimakas.  


Hän ymmärsi, että potentiaalin käyttäminen tiukassa paikassa on oma taitolajinsa. Mutta hän ei ollut saanut siihen koulutusta.


Kimmo teki päätöksen, että aloittaa kisataitojen treenaamisen.  

Hän aloittaa sen jarrujen poistamisella, koska ne olivat jo liian kauan vaivanneet häntä.  


Urheilijana Kimmolla oli jo entuudestaan toimivat ajatusmallit tällaiseen tilanteeseen!
  • Urheilijana hän pyrkii parantamaan suoritustaan harjoittelemalla
  • Jos hän ei osaa jotain, hän harjoittelee. Harjoittelun hän osaa. Hän on harjoitellut tuhansia tunteja!
  • Kimmo ymmärsi, että huonot kisat eivät johdukaan siitä, että hän on huono laskija. Hän ei vaan saanut potentiaaliaan kisoissa irti. Se on oma taitonsa, jota hän ei ollut ymmärtänyt treenata aiemmin. 
  • Hän tietää, että kun aloittaa jonkin uuden asian, kehittyminen on alussa nopeaa. Se antaa heti jo uskoa tulevaisuuteen!



Saat parin päivän päästä uuden artikkelin.

Siinä kerrotaan, miten pääset itsekin jatkamaan  kisataitojen kehittämistä ja jarrujen poistamista!


Kiitos tästä, laita kommentteja alle mitä ajatuksia tämä kirjoitus herätti!


Tsemppiä! 💪


Panu 

Huippusuoritusvalmentaja




Toimitusehdot   |      |   Tietosuojaseloste   |   Yhteystiedot

>