huippusuoritus.fi

Kylvä ajatus; niitä teko. Tai huippusuoritus.


Mentaaliharjoittelu urheilussa: 

Miten varmistat, että kisoissa suoritus on rautaa, eikä jännitys tai epäonnistumisen pelko vie terää pois?


Näin valmistaudut tärkeisiin kisoihin, teet itsestäsi henkisesti vahvan, ja saavutat huippusuorituksen tiukassa paikassa

1: Selvitä oikeat tavoitteet

Tässä ensisijaisen tärkeässä askeleessa määräät mihin pyrit. Pelkkä tulostavoite ei anna parasta...tulosta. 

2: Poista jarrut

Tunnistat ja poistat  jarruja. Ne estävät tavoitteeseesi pääsyä. Jännittäminen, epäonnistumisen pelko, huonot uskomukset... 

 3: Lisää kaasua

Lisäät kaasua. Luot ja vahvistat hyviä ajatuksia, jotka auttavat sinut huippusuoritukseen. Itsevarmuus, rentous, rautainen asenne,...


Alla on harjoituksia ja lisätietoa mentaalivalmennuksesta.

Mentaalivalmennus

Mistä on kyse, mihin kannattaa paneutua?

Harjoituksia

Tästä pääset nopeilla harjoituksilla alkuun!

Kaipaatko huippulaadukkaita audio- / videoharjoituksia? 

Nyt verkkokurssina kokonainen menetelmä, joka poistaa turhat jarrut. 

Huonot tunteet hallintaan: Eroon alisuorittamisesta, epäonnistumisen pelosta, turhasta jännittämisestä ja itseluottamuksen puutteesta kilpailuissa.

"Mentaaliharjoitteet treenauttavat ajatuksiasi. Toimivat ajatukset mahdollistavat huippusuorituksen. Ajatuksesi on huippusuorituksesi alkulähteellä." 

VAIN AKTIIVINEN AJATUSTYÖ TUO TULOKSIA

Ajatusten normaalia kulkua voi muuttaa harjoitteilla. Harjoitukset aktivoivat sellaisia ajatusten polkuja, jotka ovat huippusuorituksen kannalta tärkeitä.


HUOM: Harjoitukset vaativat aktiivista ajattelua ohjeiden mukaan. Pelkkä ohjeiden lukeminen, tai harjoituksen ymmärtäminen ei riitä. 

 

Ajatukset menevät sinne, minne ne ovat tottuneet menemään

Ajatuksesi menevät sinne, minne ne ovat tottuneet menemään. Tee harjoituksia usein, vaikkapa juuri ennen muita treenejä tai nukkumaanmenoa. Mitä enemmän treenaat tiettyjä ajatuksia, sitä automaattisemmin ne tulevat mieleen. 

 

Vinkki: Jos sinulla on harjoituksen "skripti" tai ohjeet, pyydä jotakuta lukemaan ne sinulle, niin voit itse keskittyä pelkästään harjoituksen tekemiseen pääsi sisällä.

Näin parannat omaa kisamenestymistäsi -  Huippusuorituksen tekeminen tiukassa paikassa on oma taitonsa

Tässä lista taitoja, jotka nostavat urheilijan loistoon tiukassa paikassa. Oletko jo harjoitellut näitä?

  • Tiedät, mitkä ovat huippusuoritustasi tukevat tavoitteet ja miten niihin päästään
  • Sinulla on kyky hallita tunteita (voimistaa, heikentää ja laukaista) 
  • Osaat rakentaa itsellesi itseluottamuksen ja joukon muita hyviä tunteita
  • Olet muokannut, purkanut tai luonut  automaattisia reaktioita, jotka auttavat kisatilanteessa
  • Olet kartoittanut ja muovannut uskomuksesi ja ennakko-oletuksesi kilpailua tukeviksi
  • Olet luonut tai purkanut tapojasi ja rutiinejasi kilpailulle otollisiksi
  • Tiedät mikä on sinun Huippusuoritusolosi, miten sen rakennat ja laukaiset
  • Tiedät, miten muutat asennettasi ja olet omaksunut voittavan asenteen 

Mitä on mentaaliharjoittelu ja miten sitä tehdään?

Toiset urheilijat tai joukkueet pärjäävät tiukassa paikassa paremmin kuin toiset. Erot urheilijoiden fysiikassa voivat olla pieniä, eikä niiden perusteella voittajaa pystytä usein ennustamaan. Se, kuka on henkisesti kovin, voittaa. Tai ainakin pärjää hyvin tiukassakin tilanteessa. Ei jäädy. Ei alisuorita. Mutta mistä oikeasti on kyse, kun puhutaan henkisestä valmistautumisesta tai latautumisesta? Tai mentaalivalmennuksesta?

  

Mentaalivalmennus muuttaa urheilijan subjektiivista kokemusta


Kun jääkiekkoilija näkee vastustajan tekevän maalin, syntyy hänessä reaktio. Päässä sinkoilevat kaikenlaiset ajatukset, uskomukset, automaattiset tavat, ehdollistumat ja opitut ajattelumallit.  Nämä sisäiset asiat yhdistettynä urheilijan omaan fysiologiaan määräävät millainen reaktio on. Tätä reaktiota sanotaan urheilijan kokemukseksi, kun vastustaja teki maalin.


Kokemus voi olla esimerkiksi lannistava tai vaikka voimia lisäävä.


Tämän sivun alussa on video juoksija Jukka Keskisalon kisasta. 3000m esteet, EM-finaali, 2006 Göteborgissä. Vielä 600 metriä ennen maalia hän on joukon viimeisenä. Oliko hän lannistunut tilanteesta?  Jos viimeisenä olo olisi ollut lannistavaa, hän tuskin olisi tuulettanut kisan jälkeen Euroopan mestarina. Mahtava juoksu.


Urheilijan reaktio, eli kokemus, vaikuttaa juoksijan juoksemiseen ja jääkiekkoiljan pelaamiseen. Suoritus voi muuttua paremmaksi tai huonommaksi. Huomaa, että reaktiona tullut huono fiilis ei ole välttämättä aina paha asia. Esimerkiksi ketutus voi olla jollekin suuri motivaattori. Ehkä sinäkin muistat tällaisen tilanteen, jossa se antoi voimia?


Jääkiekkoilijalle vastustajan maalista syntynyt kokemus on aina yksilöllinen. Jengikaverin kokemus oli erilainen, joten he myös pelaavat keskenään eri tavalla maalin jälkeen. Yleisesti ottaen, urheilijoiden välille saattaa tulla valtavasti suorituseroa yhden tapahtuman jälkeen. Kaikki riippuu millaisen kokemuksen he itselleen rakensivat.

 

Urheilijan kokemusta kannattaa muokata etukäteen


Ajatukset toimivat pitkälti automaattiohjauksella. Autopilottia voi korjata ja muovata toimimaan paremmin. Kun on tiukka paikka, on tärkeää, että reaktiosi on huippusuoritustasi tukeva - ei heikentävä.


Mentaaliharjoitusten tarkoitus on rikkoa vanhoja  ajattelun tapoja ja luoda uusia, parempia tapoja ja ajatuksia. Menetelmiä on monia, ja osaava mentaalivalmentaja rakentaa systeemin juuri kyseiselle urheilijalle sopivaksi. Älä haksahda oppeihin, jossa joku muu määrittelee miten sinun pitää tuntea. 


Jokaisen mieli toimii yksilöllisellä tavalla. Onneksi voit löytää juuri sinulle sopivat tavan toimia - ja päästä huippusuoritukseen.


Tsemppiä treeneihin ja menestystä kisoihin!

Esiintymisiä muualla mediassa

>